Leipziger Internetzeitung, 23.04.2018
Andere kümmern sich ausgiebig um Bach und um Wagner. Im Eudora Verlag hat man sich hingegen mit Fleiß des berühmtesten Leipziger Musiker-Paares angenommen: Clara und Robert Schumann. Insbesondere Hans Joachim Köhler hat hier mit dem Band „Blickkontakte mit Robert Schumann“ schon gezeigt, was man in Leipzig alles entdecken kann, wenn man den Spuren Robert Schumanns folgt. […] Das Buch ist eine regelrechte Einladung, den beiden einfach selbst per pedes zu folgen, mit ihnen auf Elbe und Bode zu schauen. Man kann sich dazu auch Schuberts Musik mitnehmen – zur Sächsischen Schweiz passt zeitlich die 1841 geschriebene „Frühlingssinfonie“ und zur Harzreise gehören die „Szenen aus Faust“.
Ralf Julke
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Schumann-Journal 8/2019, p. 431.
… Hans Joachim Köhler now leads us into the great outdoors, so to speak: he describes two paradigmatic journeys of the young couple, one to Saxon Switzerland in 1841 (most notably the Bastei) and the other to the Harz mountains (most notably the Brocken) in 1844. On the first journey, Robert Schumann appears to mainly look towards visual artists, especially painters, whereas the journey to the Harz follows in the footsteps of writers and poets, namely Goethe and Heine.
While the landscapes depicted in Köhler‘s excellent photos are usually still recognisable despite the amount of time passed, the search for clues is met with significant difficulties when it comes to buildings. Köhler‘s aim is not to encourage present-day travelers to follow the Schumann‘s itinerary, he rather attempts to make them come alive in the mind‘s eye. In that regard this little volume makes for an inspiring read.
Irmgard Knechtges-Obrecht